صنایع غذایی

خط تولید سس سویا

قیمت های موجود
چینی_1 تن در ساعت


 

 

خط تولید سس سویا مجهز به بسته بندی 

مختصری در مورد صنعت
سس سویا مایعی قهوه ای و تیره است که از مخلوط تخمیر شده ی لوبیای سویا و آرد بدست می آید و در سراسر دنیا محبوبیت پیدا کرده است. با طعمی نمکی و عطر و بویی قوی ، حداقل 2000 سال است که در چین به عنوان چاشنی همه منظوره استفاده می شود.
سس سویا در واقع مایعی است که از پرس کردن جیانگ بدست می آید.. گرچه سس سویا از چین نشات گرفته است اما تکنیک درست کردن آن به تدریج به ژاپن ، کره و سایر کشور های آسیا هم منتشر شد.  با این حال ژاپنی ها بیشترین تلاش را در جهت بهبود تکنیک های فرآوری و کیفیت تولید سس سویا با استارتر انتخاب شده و تخمیر کنترل شده انجام دادند. امروزه سرانه مصرف آن در چین 5 کیلوگرم و در ژاپن 12 کیلوگرم تخمین زده می شود. تا قبل از اواسط دهه 1950  در چین سس سویا طی تخمیر طبیعی و با قرار دادن مواد خام در معرض کپک ها ، باکتری ها و مخمر ها در هوای باز و با افزودن مقدار زیادی محلول نمکی به مخلوط تهیه می شد. فرآیند فرآوری تخمیر طبیعی در دمای محیط، 6 تا 12 ماه طول می کشید .  سس سویا تهیه شده به این روش در نتیجه فعالیت هیدرولیتیکی چندین آنزیم میکروبی که توسط چند سویه میکروارگانیسم تولید می شوند و بر پروتئین ها ، لیپید ها و کربوهیدرات های سوبسترا اثر می کنند ، عطر فوق العاده ای دارد. عطر و طعم وکیفیت محصول به میکروارگانیسم های موجود در مخلوط و شرایط محیط، مانند دما ، رطوبت ، زمان تخمیر ، کیفیت آب ، مواد خام مصرفی و ... بستگی دارد. از آنجا که این فرآیند امکان تضمین کیفیت و کنترل استاندارد های کیفی و همچنین کنترل بهداشت را فراهم نمی کند، به همین دلیل و به دلیل تقاضای بالا برای بومی سازی سس سویا ، در نیمه دوم قرن بیستم تولید سس سویا تحت شرایط تخمیر کنترل شده که بر اساس متد ژاپنی بود شروع شد. امروزه کیفیت سس سویا تولیدی بهتر کنترل می شود و متد های کنترلی متفاوتی توسعه یافته است. بخش عمده این کارخانه های (80%) از تخمیر اقتصادی " کم نمک حالت جامد" استفاده می کنند که در مقایسه با تخمیر طبیعی ،شامل یک تخمیر کوتاه در دمای بالاتر است. حالت پودر شده ی سس سویا نیز بر اساس نیاز های امروزه مبنی بر انبارش مطمئن ،  حمل و نقل و مصرف آسان تهیه شده است.
ظرفیت خط تولید
1 تن در ساعت
کشور سازنده
چین
مواد اولیه/کمکی/بسته بندی
چهار ماده اصلی سویا سس عبارت‌اند از:
سویا؛
گندم؛
نمک؛
عوامل تخمیر همچون کپک یا مخمر
مصارف و ویژگی های بارز محصول نهایی
تولید سس سویا شیمیایی سریع تر از نوع تخمیری آن صورت پذیرفته و از نظر اقتصادی نیز هزینه کمتری را شامل می شود. همچنین ترکیبات سس سویای شیمیایی نیز تقریبا مشابه سس سویای تخمیری می باشد. اما آنچه که باعث تقاوت بین سس سویای شیمیایی و تخمیری می گردد ، خصوصیت مربوطه به عطر ، طعم و ارزش غذایی آن می باشد.
در روش شیمیایی طی واکنش های ثانویه ، ترکیباتی مثل خور خوران ، سولفید دی متیل سولفید هیدروژن ، اسید لولیتیک و اسید فرمیک تولید می گردد که از نظر خصوصیات مربوطه به عطر و طعم و همچنین از نظر ارزش غذایی در سطح بالاتری نسبت به نوع شیمیایی قرار دارد و به همین دلیل امروزه سس سویای تخمیری بیشترین میزان تولید را در جهان به خود اختصاص می دارد. و روز به روز تقاضا برای مصرف آن افزایش می یابد

مورد استفاده سس سويا نيز به همراه غذاهاي زير مي باشد .

• گوشت سفيد ( ماهي ، ميگو ، مرغ )

• انواع  كباب هاي گوشتي

• انواع كباب هاي سبزي ها

• انواع كوكوها
لیست و تعداد تجهیزات اصلی
Milk Pump
Fermentation Tank
Mixing Tank
Double Filter
Plate Cooler
Colloid Mill
Plate and frame filter
Homogenizer
Storage Tank
Punching Machine
Filling Machine
Capping Machine
Inkjet printer
CIP Washing System
Water Treatment System
Pipes& valves
لیست لوازم یدکی/قطعات مصرفی
مخازن ، عایق،  سوراخ و نردبان، دما سنج،  سر شستشو CIP،  مخلوط کن عمودی
تعداد و نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل تجهیزات
1 عدد  کانتینر 20  فوت
محل تحویل ماشین آلات
ه صورت فوب در یکی از بنادر چین FOB shanghai 
+ هر کدام از بنادر ایران (با پرداخت هزینه های حمل و بیمه توسط مشتری) یا
+ محل کارخانه خریدار (با پرداخت هزینه های حمل خارجی و داخلی، بیمه، هزینه های گمرکی و ترخیص توسط خریدار)
نوع خط از لحاظ اتوماسیون
تمام اتوماتیک مجهز به PLC
شرح مختصر فرآیند تولید
در مجموع دو مرحله تخمیر در فرآیند تولید سس سویا دخیل هستند. اولین مرحله تخمیر هوازی کوجی  است که طی آن پلی ساکارید ها توسط قارچ ها به قند های ساده شکسته می شوند . مرحله دوم مرحله غیر هوازی خمیر کردن یا مورومی  ( در زبان ژاپنی) است که طی آن مخلوط تحت تخمیر LAB  و  مخمر (زیگوساکارومایسز روکسی) قرار می گیرد.  گرچه روش سنتی هم در سطح خانگی انجام می شود اما همانطور که قبلا ذکر شد بیشتر تولید کننده های تجاری سس سویا در چین از تکنیک تخمیر کم نمک و در سطح جامد با حضور استارتر استفاده می کنند. به طور خلاصه مخلوطی از لوبیای سویای روغن گیری شده (60%) و گندم (40%) با آسپرژیلوس اوریاز یا آسپرژیلوس سویا تلقیح می شود تا کوجی  بدست آید و برای 3 روز در دمای 25 تا 35 درجه سانتی گراد و رطوبت 27 تا 37 درصد نگهداری می شود. کوجی  رسیده با حجم کمتری آب نمک ( حدود نصف مقدار معمول) حاوی حدود سه چهارم نمک موجود در خمیر که در روش سنتی استفاده می شود مخلوط می گردد ( میزان نمک 17 تا 18 درصد) و در دمای نسبتا بالا (40 تا 45 درجه سانتی گراد)  در مقایسه با دمای پایین روش سنتی ، مورد تخمیر قرار می گیرد. در روش سنتی مخلوط آب نمک و کوجی  در دمای اتاق و طی 12 تا 14 ماه تخمیر می شود ( تولید خانگی) یا در دمای 35 تا 40 درجه و طی 2 تا 4 ماه ( تولید تجاری). تحت چنین شرایطی ، رطوبت پایین ، نمک کم و دمای بالا تنها 3 هفته طول میکشد تا فرآیند تخمیر کامل شود. خمیر تخمیر شده به ظرف دیگری منتقل شده ، با مقدار بیشتری آب نمک مخلوط و تا دمای بالای 80 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود. این مرحله با جدا شدن مایع در ظرف تحت تاثیر دانسیته همراه است. سس سویا پیش از صاف شدن ، پر کردن و بار زدن ممکن است پاستوریزه شود و یا به آن بنزوئیک اسید اضافه شود. در مقایسه با روش سنتی این روش با توجه به کاهش قابل توجه در زمان فرآیند، بسیار اقتصادی تر است. گرچه ، نسبت نیتروژن آمینو اسید به کل نیتروژن در محصول نهایی به اندازه روش سنتی بالا نیست و ویژگی های طعم و بوی آن تا حد زیادی ضعیف شده است.، با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی چین در سال های اخیر بهبود یافته و همچنان در حال بهبود است شمار مشتری هایی که به دنبال محصولات با کیفیت بالا هستند مدام در حال افزایش است. روال تولید سس سویا در چین به تدریج در حال تغییر به  تخمیر در دمای پایین تر و زمان طولانی تر است که بیشتر مشابه تخمیر در شرایط طبیعی است تا سس سویا با کیفیت تولید شود.2 ترکیبات شیمیایی سس سویا بسته به مواد خام مورد استفاده متفاوت است. به طور کلی ، سس سویا با کیفیت خوب حاوی 1 تا 1.65 درصد نیتروژن کل (وزنی/حجمی) ، 2 تا 5 درصد قند های احیا کننده ، 1 تا 2 درصد اسید های آلی ، 2 تا 2.5 درصد اتانول و 17 تا 19 درصد سدیم کلرید (وزنی/حجمی) است. حدود 45 درصد از کل نیتروژن به صورت پپتید های ساده است ، درحالیکه 45 درصد به حالت اسید های آمینه است.

در عمل آوری سس سویا سه مرحله وجود دارد:
- تخمیر اسید لاکتیک باکتری های موجود در کوجی و به دنبال ان تولید اسید بیشتر توسط پدیکوکوس هالوفیلوس؛
- تخمیر الکلی توسط مخمر هایی مثل ساکارومایسس روکسی و و زیگوساکارومایسس سویا؛
- تکمیل تخمیر و رسیدن.
سس سویا نمونه معمول محصولاتی است که تولید آن ها شامل فعالیت کپک در یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای است.
استاتر کپکی مورد استفاده اغلب به عنوان کوجی شناخته می شود . در مرحله اول تولید کوجی ، شرایط هوازی به کپک ها اجازه می دهد تا بر روی سوبسترا ارشد نموده و انواع مختلفی از انزیم های هیدرولیتیک لازم جهت مصرف ترکیبات ماکرو مولکولی موجود را تولید نمایند. در مورد سس سویا، دانه سویا پخته و خیسانده شده و با نسبت تقریبا مساوی با گندم خرد شده و بوداده مخلوط می شود و کوجی یابد( Seed koji ) تلقیح می گردد. کوجی باید قبلا بر روی یک مخلوط سوبسترا مشابه کشت داده شده وحاوی مخلوطی از نزاد های آسپرژیلوس  اوریزه است. در مرحله بعد این مواد به مدت ۳-۲ روز در دمای ۳۰-۲۵ درجه سانتی گراد در لایه ای به عمق ۵ سانتی متر پهن می شوند و کپک ها بر روی آن رشد می نمایند.
در مرحله دوم که به نام مرحله مش یا موردی نامیده می شود ، شرایط هوازی ایجاد می گردد.
بنابراین در این شرایط رشد کپک رشد نمی کند در تولید سس سویا این عمل با مخلوط نمودن کوجی با حجم تقریبا مساوی آب نمک صورت می گیرد و باعث ایجاد غلظت نهایی ۲۰-۱۷ درصد نمک می گردد. با وجود این که رشد کپک ها در این شرایط صورت نمی گیرد اما فعالیت مجموعه کامل از انزیم های هیدرولیتیک ادامه یافته  و موجب شکستن پروتیین ها ، پلی ساکارید ها و اسید نوکلئیک و ایجاد یک مایع غنی از مواد مغذی محلول می گردد. در این شرایط مخمر ها و اسید لاکتیک باکتری ها فلور میکروبی غالب را تشکیل می دهد و موجب تولید تعدادی از ترکیبات مولد طعم و همچنین تبدیل حدود نیمی از قندهای محلول به اسید لاکتیک و اتانول می گردند. از این رو PH  سس سویای نهایی معمولا ۹/۴ -۵/۴ و میزان اتانول و اسید لاکتیک ان به ترتیب (۳،۲ و ا) درصد می باشد.
مشخص شده که اسید لاکتیک باکتری نمک دوست تترا گنوکولوس ها لوفیلوس و مخمر های زیگو سا کارومایس روکسی و تورولوپیسس نقش مهمی در این مرحله تولید به عهده دارند. مرحله موردی می تواند کاملا طولانی باشد. معمولا تایک سال یا بیشتر به طول می انجامد و در انتهای این مرحله جهت خروج هوا و مواد جامد باقی مانده ، مش پرس می گردد.
در مرحله بعد ممکن است این مواد جامد با آب نمک مخلوط شود و تحت یک فرآیند تخمیر ثانوی قرار گیرند و محصولی با کیفیت پایین تر را تولید نمایند. مایع حاصل احتمالا بعد از یک دوره رسانیدن پاستوریزه و صاف می گردد وسپس در داخل بطری بسته بندی می شود .
تعداد و نوع نیروی انسانی مورد نیاز در هر شیفت کاری
5-4 نفر
میزان مصرف یوتیلیتی (آب،برق،گاز و غیره)
برق: 60کیلووات در ساعت
آب: 3 تن آب در ساعت
ابعاد زمین مورد نیاز جهت احداث کارخانه/کارگاه
بر اساس ظرفیت پیشنهادی: حداقل 200 متر مربع
تأسیسات عمومی مورد نیاز واحد
جرثقیل، لیفتراک و داربست برای نصب و راه اندازی
بازه های زمانی مورد نیاز
✓ زمان مورد نیاز جهت تامین و ساخت ماشین آلات :15 روز کاری
✓ زمان مورد نیاز جهت بسته بندی و انتقال تا بندر مبدا :50 روز پس از پیش پرداخت
خدمات پس از فروش
✓ قبل از خرید :  6. برخی از کارهای دیگر (  از جمله هزینه)  که باید  توسط خریدار  قبل از نصب تجهیزلات  در محل خرید انجام بگیرد :
تخلیه در محل نزدیک پس از تحویل کالاها، نظارت بر امنیت سایت و نگهداری انبار، تامین آب، برق و آرگون، سیم های  جوشکاری  و میله های نصب، مواد و ابزار  برش و  صیقل دادن ، جرثقیل، لیفتراک و داربست برای نصب و راه اندازی، رابط برای انواع لوله کشی های  کمکی (آب خنک کننده گردشی، بخار، مواد، آب و هوای فشرده) به تجهیزات سیستم، کارگر دستیار برای  نصب، سیم، کابل و پل، تمام مواد کابل و پل ورودی خروجی  سیستم متمرکز،  مکان های تعبیه شده و پایه برای  محل  نصب تجهیزات سیستم (بر اساس نیاز تامین کننده)، شرایط محل و سوار شدن تجهیزات در محل نصب (نیاز به پلت فرم کار برای قرار دادن تجهیزات، عملیات  نگهداری  و نصب و راه اندازی و مونتاژ قطعات ، ساخت و ساز آسانسور)، هماهنگ کننده سایت  شرکت کننده در نصب و راه اندازی (آموزش همزمان)، آب، برق، مواد ، تامین  بخار و هوا  فشرده  برای راه اندازی (از جمله بعضی از ضایعات غیر قابل دفع و  مصرفی)
✓ در حین ساخت و حمل :
• اعمال فنی
الف : فروشنده پس از دریافت پیش پرداخت اول ، باید نقشه های مربوطه را بر اساس الزامات خریدار ارائه دهد.
ب: فروشنده باید کتابچه های مربوط به تجهیزات عرضه شده را ارائه دهد.
: فروشنده ترتیبی می دهد که مهندس (ها) را به شرکت خریدار ارسال می کند  تا ماشین ها را نصب کند و آموزش های لازم را به  کارگران خریدار  بدهد .همچنین خریدار مسئولیت بلیط هواپیمایی، هزینه حمل و نقل، و غیره را در اختیار مهندسان قرار می دهد. و برای هر مهندس 100 دلار در روز به عنوان هزینه خدماتش پرداخت می کند. در صورتی که خریدار کارگر (ها) را برای یادگیری به محل فروشنده بفرستد مسئولیت کارکنان و اقامت شان  را فروشنده به عهده دارد.



نصب و راه اندازی :
• نصب:  قبل از تحویل تجهیزات را آزمایش خواهیم کرد و دستورالعمل استفاده را برای شما ارسال می کنیم.
• خدمات پس از فروش:  1 سال تضمین کیفیت و پشتیبانی فنی مادام العمر .
اگر هر یک از مشکلات مربوط به تجهیزات ناشی از عملکرد  نامنظم در یک سال اول وجود داشته باشد، به شما در حل آن کمک خواهیم کرد (اگر مشکل کوچک باشد برای مثال قطعات یدکی شکسته شود، به رایگان آن قطعه را برای شما ارسال خواهیم کرد . مشکلات قابل حل دیگر را  با تلفن یا ایمیل حل می کنیم ؛ اگر مشکل به صورت تلفنی حل نشد تکنسین ها را به محل خریدار ارسال خواهیم کرد).
• پشتیبانی و همکاری:
اگر خریدار سوالاتی نسبی برای شرکت در این قرارداد داشته باشد، فروشنده  طی 48 ساعت از طریق ایمیل به هر پرسشی که توسط خریدار مطرح می شود پاسخ خواهد داد.
• به موجب این قرارداد هر دو طرف متعهد می شوند:
A: مسئولیت های  خریدار :
1) کارگاه ، آب، برق، کمپرسور (ظرفیت 1 مگاوات) و مواد بسته بندی مانند بطری، حلقه های  فیلم و غیره را فراهم کند.
2)  ارسال به موقع پرسنل فنی مربوطه برای همکاری با پرسنل فروشنده برای نصب و راه اندازی تجهیزات.
ب: مسئولیت های  فروشنده :
1) مسئولیت نصب و راه اندازی تجهیزات و راه اندازی آن
2) ارائه آموزش تعمیر و نگهداری برای پرسنل تعمیر و نگهداری خریدار.
3) اطمینان از  شرایط مناسب تجهیزات و امکانات کارگاه در کل فرآیند ساخت و ساز.
4) پرسنل فروشنده باید قوانین و مقررات کارخانه را در کارخانه خریدار در نظر بگیرد .
• مذاکره :
تمام اختلافات مربوط به این قرارداد یا اجرای آن از طریق مذاکره دوستانه حل و فصل می شود. در صورت عدم حل و فصل، پرونده ممکن است به منظور داوری در اداره ادبی اتیوپی و با قوانین و مقررات مربوط به اتیوپی اجرا شود. تصمیم کمیته داوری نهایی و برای هر دو طرف الزامی  است. هیچ یک از طرفین نباید از دادگاه یا سایر مقامات درخواست تجدید نظر در تصمیم کمیته داوری کنند. هزینه داوری باید توسط طرف معترض پرداخته شود. 
• شرایط عمومی
الف: فروشنده مسئولیتی در  قبال  ديرکرد  يا عدم تحويل به موقع در اثر حوادث غیر مترقبه و اضطراری که خارج ار کنترل فروشنده باشد ندارد .
  ب: خریدار باید کپی قرارداد فروش را امضا کند و ظرف 10 روز پس از دریافت آن را به فروشنده ارسال کند. اگر در آن زمان چیزی بر خلاف واقع رخ ندهد ، قرارداد فروش معتبر خواهد بود. قرارداد فروش که به موجب سفارش خریدار  و یا با تأیید قبلی تأیید شده است بلافاصله پس از صدور آن معتبر خواهد بود .
• تعهدات محرمانه:
خریدار و فروشنده مسئول نگه داشتن محتویات نقشه ها، اسناد، برنامه ها و اطلاعات فنی مربوط به تجهیزات قرارداد و  غیره  هستند و نباید به هیچ شخص ثالث بدون توافق طرفین افشا شود.
• اثربخشی قرارداد و سایر موارد:
این قرارداد فروش در هر دو زبان چینی و انگلیسی ساخته شده و شامل دو نسخه  اصلی است. یکی از  نسخ اصلی توسط یکی از طرفین به عنوان شاهد نگهداری می شود. این قرارداد فروش پس از امضای قرارداد و یا مهر و امضای آن توسط نماینده هر دو طرف معتبر و موثر  می باشد. اگر اختلاف بین دو زبان وجود دارد، معنای زبان انگلیسی آن ملزوم به اجرا می باشد .
15. اصلاح یا بازبینی قرارداد:
اصلاح یا تجدید نظر در قرارداد باید در هر دو طرف امضا و مهر شده باشد. در غیر این صورت اصلاحیات نامعتبر خواهد بود.
16. شرایط اضافی:
اسناد مورد نیاز باید بخشی از قرارداد وکالت برای امضای قرارداد اسناد حمل و نقل (که در لیست ذکر شده) باشد .
شرایط پرداخت
+ 30 درصد پیش پرداخت
+ 60 درصد پس از ساخت ماشین آلات و اخذ تایید گواهی بین المللی بازرسی کیفی و کمی کالا از SGS
+ 10 درصد پس از نصب و راه اندازی
قیمت نهایی
قیمت:79000 دلار
خدمات قابل ارایه توسط «سامانه ملّی معیار»
+ فروش خط تولید با تمامی تعهدات قید شده
+ نظارت و بازرسی تخصصی و حقوقی بر کلیه عملیات اعتبار سنجی ،گزینش ،خرید و حمل و نصب و راه اندازی خطوط تولیدی مد نظر خود متقاضی
+ مقایسه تطبیقی اطلاعات و مشخصات فنی و خدمات انواع پروفرما های صادره از ساپلایر های  چینی و اروپایی و ارایه گزارش تخصصی
+ برگزاری مناقصه رسمی جهت خرید ماشین آلات در صورت تمایل مشتری
09122510000
02165751000