صنایع غذایی

خط تولید پودر ژلاتین استخوانی

قیمت های موجود
چینی_600 تن در سال


 

 

خط تولید پودر ژلاتین استخوانی با ظرفیت 600 تن در سال 

مختصری در مورد صنعت
ژلاتین یک محصول پروتئینی است که از منابع مختلف از کلاژنها و مواد پروتئینی دامی نظیر استخوان و بافت های هم بند دامها ، پوست خوک ، گوشت ماهیان غیر خوراکی ، پوست ماهی و سایر منابع پروتئینی قابل تهیه می باشد ولی از آنجا که منابعی مانند گوشت ماهی و دام بطور مستقیم مورد مصرف خوراکی دارد و گرانقیمت می باشد معمولا ژلاتین را از ضایعات پوست و گوشت و استخوان و یا منابع پروتئینی غیر خوراکی تهیه می نمایند که اغلب بصورت پودرو گرانول تولید می گردد.. برای بدست آوردن این ماده پر کاربرد، پوست خوک را درآورده و سپس لاشه آن را به همراه استخوان ها می جوشانند. ژلاتین به طور کلی از جوشاندن پوست، استخوان و لاشه حیواناتی مانند گاو و خوک ساخته می شود.
ظرفیت خط تولید
600 تن در سال
کشور سازنده
چین
مواد اولیه/کمکی/بسته بندی
مواد اولیه در این طرح شامل استخوان گاو، زغال فعال، الومینیوم سولفات، هیدروکسید سدیم آلومینیم، پالپ سلولز، اسید کلریدریک، آب اکسیژن، سدیم کلرید، آهک، سدیم هیدروکسید و بسته‌بندی می‌باشد.
مصارف و ویژگی های بارز محصول نهایی
این ماده در ساخت بسیاری از محصولات خوراکی مانند شیرینی، برخی ویتامین ها، پنیر، ماست، سوپ، ژله و سالاد کاربرد داشته و مواد غذایی را حجیم و پایدار می نماید. ژلاتین ماده‌ای جامد نیمه شفاف، بی‌رنگ، ترد و کمابیش بی‌مزه است که از کلاژن درون پوست و استخوان جانوران به‌دست می‌آید. ژلاتین معمولاً به‌عنوان عامل ژله ای کننده در صنایع غذایی، داروسازی، عکاسی و لوازم آرایشی و بهداشتی به‌کار می‌رود. مواد حاوی ژلاتین و یا چیزهایی با عملکرد مشابه این ماده، ژلاتینی نامیده می‌شوند. ژلاتین یک گونه تغییرناپذیر هیدرولیز شده از کلاژن است و به‌عنوان یک ماده خوراکی طبقه‌بندی شده‌است
ژلاتین معمولا بصورت پودر یا گرانول تولید می شود، رنگ آن زرد متمایل به قهوه ای وتقریبا بی بو و بدون مزه می باشد که از نظر فیزیکی تقریبا شفاف و شکننده می باشد.ژلاتین در آب گرم ، گلیسرول و اسید استیک محلول و در حلالهای ارگانیک غیر محلول می باشد.
مهمترین مصارف ژلاتین در صنایع غذایی ، داروئی و شیمیایی است ( در حدود ۵% از محصولات غذایی از ژلاتین استفاده می شود) . ژلاتین از مواد غذایی ایمن و سلامت برای انسانها محسوب می شود ١. این ماده پروتئینی اهمیت خاصی در صنایع غذائی، داروئی،صنعتی و پزشکی دارد. به ویژه در صنایع غذایی در تهیه مارمالادها و ژله ها و شیرینی جات و بستنی ها کاربرد داشته و به آسانی در بدن جذب شده و حتی به هضم سایر مواد غذایی از طریق تشکیل امولسیون کمکمی نماید.
در صنایع غذایی از ژلاتین بعنوان ایجاد کننده ارزش پروتئینی ، قوام دهنده مایعات غذایی ، پایدارکننده بعضی از محصولات غذایی و در صنایع شیمیایی بخصوص صنایع عکاسی و صنایع داروسازی بصورت تولید کپسولهای ژلاتینی و … استفاده می شود
عمده موارد استفاده خوراکی آن در تولید انواع دسر، آبمیوه‌های پاکتی، محصولات لبنی، شیرینی‌ها، غذاهای کنسرو شده، غذاهای رژیمی و نوشابه سازی‌ها می‌باشد. افزایش گرایش مردم به غذاهای آماده، نوشابه ها و دسرها باعث افزایش مصرف ژلاتین در کشور شده‌است.
. ژلاتین در ساخت برخی آبنبات‌های چسبناک و نیز فرآورده‌هایی مانند ژله، مارشمالو (marshmallow) و برخی ماست‌های کم‌چرب به‌کار برده می‌شود.
. ژلاتین ممکن است به عنوان یک تثبیت کننده، ضخیم کننده یا متن ساز در غذاها مانند ماست، پنیر خامه ای،و مارگارین؛ همچنین در غذاهای کم چربی برای شبیه سازی چربی دهانی استفاده می شود.
و برای ایجاد حجم بدون اضافه کردن کالری.
ژلاتین برای روشن شدن آب، مانند آب سیب و سرکه استفاده می شود.
از بطری های شنا از ماهی ها، همچنان به عنوان یک عامل جبران کننده برای شراب و آبجو استفاده می شود.
همچنین می توان از  هارتزورن ژله،که  از شاخ  گوزن (از این رو نام "hartshorn")، ساخته شده نام برد که از قدیمی ترین منابع ژلاتین می باشد.

لیست و تعداد تجهیزات اصلی
کارگاه چربی زدایی تراشه استخوانی:
{
استخوان شکن 
تسمه نقاله  -  به عهده خریدار
دستگاه چربی زدایی
دستگاه  الک کردن
شستشوی  استخوان
بالابرسطلی
PH تنظیم  مخزن
مخزن تمیزکننده روغن
صفحه کنترل
ابزارآلات خط لوله کشی و کنترل
}
کارگاه در اسید زنی  و آهک زنی :
{
خیساندن در اسید
مخزن آب و پاک کردن اسید
مخزن  اندازه گیری
مخزن ذخیره سازی HCL 
مخزن جمع آوری
کمپرسور هوا و مخزن بافر
پاک کننده آهک چرخشی
مخزن شیر آهک
مخزن خنثی سازی و تمیز کردن
شستشو و الک کردن
پمپ بدون مسدود کردن
حفره های سنگ آهک-  به عهده خریدار – از جنس بتن
حفره های شیره  سنگ آهک-  به عهده خریدار-  از جنس بتن
خط لوله، پمپ و نصب-  به عهده خریدار
}
کارگاه فسفات دی کلسیوم:
{
مخزن آب کلسیم
تانک خنثی ساز –ساخته شده از استیل ضد زنگ
مخزن شیر آهک
مخزن امولسیون فسفات دی کالیسیوم
سانتریفیوژ
تسمه نقاله
نوار نقاله پیچ
واحد تهویه هوا:
--- خشک کن
--- جدا کننده
--- پنکه
--- فیلتر گرد و غبار
--- پانل
کوره هوای داغ در دمای  300℃  -  به عهده خریدار-
خط لوله، ابزار و پانل
}
کارگاه تولید ژلاتین:
{
دیگچه  استخراج:
--- پمپ ژلاتین
--- پمپ مواد باقی مانده
--- کمپرسور هوا
--- پانل
فیلتر پنبه
ماشین پرس پنبه
شستشوی  پنبه ای
مبدل یون:
--- شیره گرفته شده
چگال کردن غشاها :
--- غشاء وارد شده از ایالات متحده
تبخیر گر دو اثره:
--- پانل
غشا فیلتر آب
مخزن آب گرم
--- مبدل حرارتی
مخزن آب چگالیده
مخزن ژلاتین
مخزن تشخیص
مخزن ژلاتین غلیظ شده
باند خشک کن
--- وتیتور
--- پمپ آب شیرین
--- سیستم نوسان دار
--- رطوبت گیر
--- اتاق تهویه مطبوع
--- پانل
سیستم انتقال سنگزنی و خردکن
سیستم مخلوط کن و انتقال
بسته بندی و سیستم انتقال -  به عهده خریدار
تعداد و نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل تجهیزات
9 الی 10  کانتینر 40 فوت
محل تحویل ماشین آلات
به صورت فوب در بنادر چین
+ هر کدام از بنادر ایران (با پرداخت هزینه های حمل و بیمه توسط مشتری) یا
+ محل کارخانه خریدار (با پرداخت هزینه های حمل خارجی و داخلی، بیمه، هزینه های گمرکی و ترخیص توسط خریدار)
نوع خط از لحاظ اتوماسیون
تمام اتوماتیک مجهز به سیستم  PLC
توضیح :  تجهیزات این خط هم به صورت  تمام  اتوماتیکو هم نیمه اتوماتیک وجود خواهند داشت.
شرح مختصر فرآیند تولید
روش تولید ژلاتين به سه روش اسیدی و قلیایی و آنزیمی تقسیم می گردد . روش آنزیمی جهت سرعت دادن به فرایند تولید ژلاتین استفاده می شود. البته نوعي ژلاتين از سريشم ماهي تهيه مي گردد كه از نظر تكنولوژي توليد كمي متفاوت با ژلاتين معمولي مي باشد.
شماتیک تولید ژلاتین

بطور کلی ژلاتین از هر روشی که تولید گردد در آن سه عمل خالص سازی ، تغلیظ ، و خشک کردن انجام می گیرد .
در مورد تولید ژلاتین از پوست خوک از فرایند اسیدی استفاده می گردد و با توجه به اینکه این زلاتین در کشورهای اسلامی کاربردی ندارد در مورد این فرایند توضیح زیادی داده نمی شود .
درموردتولید  ژلاتین از استخوان گاو و گوسفند از فراین قلیایی استفاده می گردد.که خلاصه این فرایند به شرح زیر است :
1-  مرحله آماده سازي مواد اوليه :
ماده ای که در واقع ژلاتین می شود، کلاژن است. گه این ماده فقط در غلظت به اندازه کافی بالا در داخل پوست و استخوان موجود است در نتیجه  در اين مرحله  ابتدا  مواد  اوليه  مورد  استفاده  که  معمولاً  استخوان  و  يا ضايعات پوست و بافت هاي هم بند مي باشند در مخازن شست و شوی ژلاتین  از چربي ، خون و گوشت عاري مي گردد . مواد مزاحم در پروسه توليد نظير منيرال ها ، چربي ها ، آلبومين ها توسط روش هاي فيزيکي و شيميايي جهت خالص سازي کلاژن از مواد اوليه حذف مي گردد.
2- مرحله هضم اسیدی :
مواد پایه در یک محلول خیس می شوند، که باعث می شود ارتباط بین کلاژن و مواد دیگر را با استفاده از یکی از سه روش خیساندن، اسیدی، قلیایی و آنزیمی جدا کند.
روش های اسیدی برای تولید ژلاتین معمولا یک تا دو روز طول می کشد و بهترین نتیجه را می دهد..
روش های قلیایی می تواند هفته ها طول بکشد، اما تقریبا برای هر ماده ای موثر واقع می شود.
در آخر،فرایندهای آنزیمی تا حدودی جدید هستند،اما کار بسیار سریع و خلوص بالا در مکان های مجهز با استفاده از آنها تولید می کند.
قبل از استفاده از استخوان ابتدا برای مدت 5 تا 7 روز استخوان را در محلول ( HCl (%6-4) قرار می دهند البته در روش های Continues این زمان کوتاه تر خواهد بود ) تا نمک های معدنی از استخوان جدا شود . استخوانی که در این مرحله به دست می آید استخوان مرده نام دارد این استخوان مرده سپس با آب شستشو داده می شود تا ناخالصی های آن گرفته شود .
3- مرحله هضم قلیایی و استخراج ژلاتین:
در این مرحل استخوان مرده آماده سازی شده ، برای مدت 35 تا 70 روز در  هیدروکسید کلسیم با pH حدود 12 تا 7/12 قرار می گیرند و در این مدت هر هفته با چک کردن مخلوط اجزای غیر کلاژن برداشته می شود و ژلاتین آن جدا می شود .
مرحله استخراج ژلاتین معمولا در حوضچه ها و مخازن مخصوص خیسانده وانجام می پذیرد . معمولا فرایند استخراج ژلاتین در چند مرحله انجام می پذیرد . در مرحله اول استخراج ژلاتین در دمای حدود 50 تا 60 درجه سانتیگراد استخراج می شود . ژلاتینی که در مرحله اول استخراج می شود معمولا دارای وزن مولکولی  ، ویسکوزیته  و  قدرت ژل شدن بالاتری نسبت به ژلاتین استخراجی در مراحل بعدی است .همچنین این ژلاتین از نظر ظاهری هم شفاف تر می باشد. این روند با آب سرد آغاز می شود، اما به تدریج گرم می شود تا از حد امکان خارج شود.
در مراحل بعدی استخراج باید دما را بالا برد که این روی خصوصیات ژلاتین اثر می گذارد.
آب قلیایی مواد را سریعتر می کشد، همچنین به ژلاتین آسیب می رساند، به طوری که عموما از آب خنثی یا اسیدی استفاده می شود.  همچنین گرما به کلاژن آسیب می رساند، و به طور کلی بیشتر مواد را از بین می برد، بنابراین شستشو در امواج ویو انجام می شود.
4- مرحله شستشو :
بعد از این مرحله ژلاتین بدست آمده را با آب شستشو داده می شود . سپس ژلاتین بدست آمده از این استخوان مرده را توسط آب داغ استخراج می کنند .
5- مرحله فیلتراسیون ، دمای سرد و خشک کردن، آسیاب و بسته بندی:
برای بالا بردن خلوص ژلاتین بدست آمده در مرحله قبلی ، ژلاتین مایع از داخل فیلترهای مخصوص عبور داده می شود. سپس با  بخار کردن آب اضافه ژلاتین بدست آمده تا حدود 15 تا 45 درصد تغلیظ می شود . ژلاتین تغلیظ شده مجددا فیلتر شده و پس از 8 تا 12 ثانیه سرد می گردد تا محصول بدست آمده استرلیزه گردد . بعد از این مرحله برای مدت 1 تا 3 ساعت با هوای گرم خشک می گردد  و در اندازه های استاندارد آسیاب  و بسته بندی می گردد . و یا اینکه توسط اکسترودر ژلاتین را اکسترود می کنند و آن را روی نقاله ها می ریزند تا به مرحله خشک کن وارد شود و به صورت اکسترود شده خشک شود.
فرایند خشک کردن بسته به خصوصیات مواد بین 1 تا 5 ساعت بطول می انجامد. سطوح مختلف pH و دمای محیط در طی خیساندن تاثیر زیادی بر جامد بودن و مقدار محصول نهایی دارند.

فرایند آنزیمی :
فرایند تولید ژلاتین با روش قلیایی از استخوان معمولا حدود 5 تا 20 هفته(اغلب از 8 تا 12 هفته ) بطول می انجامد . به همین دلیل در روشهای جدید از آنزیم جهت تسریع فرایند استفاده می شود .البته این مسئله را باید در نظر داشت که کلاژن ها در برابر اکثر آنزیم ها مقاوم هستند ،اما برخی آنزیم های پروتئینی وجود دارند که از این قاعده مستثنی هستند Pepsin و  Pronase از این قبیل آنزیم ها هستند . با استفاده از روش های شیمیایی و استفاده از این آنزیم ها می توان راندمان تولید را افزایش و زمان تولید را کاهش داد .
تعداد و نوع نیروی انسانی مورد نیاز در هر شیفت کاری
کل خط 20-50 کارگر (سه شیفت) نیاز دارد.
کارگران، کارکنان اداری، بازرس کنترل کیفیت و غیره باید وجود داشته باشند.
میزان مصرف یوتیلیتی (آب،برق،گاز و غیره)
آب: برای هر تن ژلاتین به 500 تن آب فرایندی نیاز است
آب خنک کننده: 40 متر مکعب در ساعت
تبخیر آب: 1600 کیلوگرم در ساعت

برق: 217 کیلووات، برق 50 هرتز با ولتاژ 380/220
تأسیسات عمومی مورد نیاز واحد
بویلر،چیلر،پمپ مواد اولیه ، تبدیل کننده ،توزیع برق کابینه و تجهیزات الکتریکی ، تجهیزات آزمایشگاهی
  مواد نصب کردن
بازه های زمانی مورد نیاز
✓ زمان مورد نیاز جهت تامین و ساخت ماشین آلات : حداقل 150-180 روز زمان  تولید
✓ زمان مورد نیاز جهت خدمات کامل نصب : نصب حداقل  100 روزه + تست 20 روزه
خدمات پس از فروش
✓ نصب و راه اندازی :مهندس شما را  در  نصب و آزمایش راهنمایی می کنند و خریدار نیز  باید تیمی از  کارگر ان و کارکنان را برای کمک به نصب آماده کند.

گارانتی و وارانتی :12 ماه  از تاریخ نصب تجهیزات (به غیر از قطعات مصرفی ).
شرایط پرداخت
+ 30 درصد پیش پرداخت
+ 60 درصد پس از ساخت ماشین آلات و اخذ تایید گواهی بین المللی بازرسی کیفی و کمی کالا از SGS
+ 10 درصد پس از نصب و راه اندازی
قیمت نهایی
1650000 دلار
خدمات قابل ارایه توسط «سامانه ملّی معیار»
فروش خط تولید با تمامی تعهدات قید شده
+ نظارت و بازرسی تخصصی و حقوقی بر کلیه عملیات اعتبار سنجی ،گزینش ،خرید و حمل و نصب و راه اندازی +خطوط تولیدی مد نظر خود متقاضی
+ مقایسه تطبیقی اطلاعات و مشخصات فنی و خدمات انواع پروفرما های صادره از ساپلایر های  چینی و اروپایی و ارایه گزارش تخصصی
+ برگزاری مناقصه رسمی جهت خرید ماشین آلات در صورت تمایل مشتری
09122510000
02165751000