صنایع غذایی

خط تولید چای کیسه ای با منشاء گیاهان دارویی

قیمت های موجود
چینی_1200 کیسه در ساعت


 

 

 

خط تولید چای کیسه ای با منشاء گیاهان دارویی

مختصری در مورد صنعت
از نقاط ضعف تکنولوژی های مرسوم مورد استفاده در این صنعت میتوان به بحث کنترل کیفیت محصول در حین فرآوری اشاره کرد که به علت حساسیت گیاهان دارویی به دما باید دما و زمان ماندگاری محصول در خشک کن با دقت و بررسی های بسیار تعیین گردد تا دمای بالا و توقف زیاد محصول در خشک کن باعث قهوه ای شدن یا سوختن و نیز از بین رفتن مواد موءثره دارویی گیاه نگردد. و همچنین باید دقت شود تا ناکافی بودن دما و زمان توقف در خشک کن باعث خشک نشدن محصول و در نتیجه فساد زود هنگام آن نگردد . همچنین در فرآیند فرآوری گیاهان دارویی با توجه به منشاء بعضی از انواع آنها که خودرو میباشند باید به کنترل کیفیت مواد اولیه و سورتینگ و جداسازی مواد زائد از مواد اولیه توجه کافی داشت تا باعث پایین آمدن کیفیت محصولات نهایی نگردد .
محصول مورد بررسی در این گزارش چای کیسه ای با منشاء گیاهان دارویی است با ایـ توجیهی تا پایان همراه باشید. این محصول در بازار به نامهای دیگری مانند چای کیسه ای گیاهی یا دمنوش های گیاهی نیز خوانده می شود. گیاهان دارویی از دیرزمان مورد مصرف بشر بوده است و به علت خواص دارویی و شفابخش آنها همواره مورد توجه بوده اند وبصورت های مختلف اعم از دمکرده، پودر شده، ضماد، خیسانده و غیره استفاده شده و هم اکنون نیز استفاده می شوند .
گیاهان دارویی به گیاهانی اطلاق میگردد که بخشهایی از آن حاوی مواد موثره دارویی میباشد. میزان مواد موثره دارویی موجود در گیاهان دارویی با مصرف مواد شیمیایی در طول کاشت، داشت و برداشت تغییر میکند و عواملی مانند علفکش، قارچکش ، حشره کش و کودهای شیمیایی، آب و آبیاری، خصوصیات خاک، درجه حرارت محیط، کیفیت نور و شدت روشنایی، مکان رویش و موجودات زنده پیرامون گیاه، در کیفیت و کمیت مواد موثره گیاه، اثر مستقیم دارند. البته نباید فراموش کرد که اصلاح ژنتیکی گیاهان دارویی نیز میتواند در این امر موءثر باشد .امروزه گیاهانی بعنوان گیاه دارویی شناخته میشوند که دارای صفات زیر باشند :
در پیکر این گیاهان مواد خاصی ساخته و ذخیره میشوند که میتواند برای مداوای برخی از بیماریها مورد استفاده قرار گیرند.این مواد در طی فرآیندهای بیوشیمیایی به نام « متابولیت های ثانویی » تولید میگردند .ممکن است اندام خاصی از گیاه حاوی مواد موءثره باشد و تمام گیاه منبع ماده دارویی نباشد.معمولاً از اندام های مورد نظر بصورت تازه استفاده نمیشود و باید تحت تأثیر عملیات خاصی مانند آنچه در این طرح در نظر گرفته شده، فرآیند شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد. گیاهان دارویی برخلاف سایر گیاهان دارویی (مانند غلات و سبزیجات ) مصارف خاصی دارند و برای تولید آنها سطوح زراعی محدودی نیز کفایت می .کند همچنین بسیاری از آنها خودرو می باشند.در گذشته طبقه بندی گیاهان دارویی بر پایه تجربی استوار بود و بر حسب نوع و خواص گیاهان دسته بندی می شد، مانند گیاهان مدر، گیاهان مسکن درد و.. . ولی همچنان که تعداد گیاهان دارویی شناخته شده بیشتر میشد ، ضرورت یک طبقه بندی دقیقتر نیز احساس می شد.در این طرح گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان، نعناع، رازیانه، چای سبز (camellia tea)، شیرین بیان، بابونه، قرقات، ملیس، لاکسان و… در تهیه چای کیسه ای گیاهی استفاده میشوند. فرآوری گیاهان دارویی بصورت چای کیسه ای گیاهی موجب استفاده روزافزون این گیاهان توسط مردم میگردد زیرا استفاده از این روش در فرآوری آنها موجب سهولت مصرف آنان میگردد و با صرف ۵ دقیقه زمان، یک فنجان آب جوش و یک عدد چای کیسه ای از نوع گیاهان دارویی به سهولت میتوان یک نوشیدنی گوارا و شفابخش تهیه نمود . همچنین تهیه این محصول به صورت صنعتی و تکنیکی باعث انطباق آن با علوم روزآمد در این زمینه گردیده و از مصرف گیاهان مضر که به غلط در فرهنگ عمومی سنتی، دارویی خوانده میشوند جلوگیری میشود . بنابراین میتوان از جمله مزایای این محصول به سهولت و سادگی مصرف،استفاده فوری وزمان بهینه در استفاده از آن و همچنین کیفیت بهداشتی و سلامت آن اشاره کرد .
ویژگی های بارز خط تولید
دارای کنترلر PLC HMI می باشد، این خط تولید چای کیسه ای تولید و بسته بندی کاملا اتوماتیک می باشد، که باعث کاهش هزینه کارگران ، بهره وری بالا، عملیات آسان و نگهداری ساده می باشد.
ظرفیت خط تولید
7 کیلو در ساعت
بسته بندی: 1200 کیسه در ساعت
کشور سازنده
چین
مواد اولیه/کمکی/بسته بندی
مواد اوليه مورد نياز تولید چای کیسه ای با منشا گیاهان داروئی گياهان دارويي مانند نعناع، بابونه، گل گاو زبان، رازيانه، شيرين بيان، چاي سبز، قرقات، مليس، لاكسان و... است.
وزن هر بسته 7-1 گرم
خروجی سالانه 20 تن می باشد .
به علت جریان الکتریکی درگیر، قاب ماشین و اتصالات آن از  فولاد ضد زنگ 304  و جعبه های  چوبی برای محصول استفاده شده است.
مصارف و ویژگی های بارز محصول نهایی
در کیسه مثلثی شکل ، مواد کیسه می توانند از مواد قابل تجزیه PLC و همچنین از مواد نایلونی نیز استفاده کنند.

بزرگترین ویژگی این است که بسته بندی کیسه مثلثی را می توان با مواد مختلف ترکیب کرد. به عنوان مثال، می خواهید برگ های چای سیاه و چای رز  را به یک چای کیسه ای  رز تبدیل کنید. تجهیزات بسته بندی بسیار مناسب است ، اگر می خواهید برای تولید چای کیسه ای از  چای سیاه معمولی استفاده کنید می توانید مراحل بسته بندی معمولی بسته را نیز تنظیم کنید .

در ایران در سال‌های اخیر دم‌نوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال و مصرف برخی خانوارها قرار گرفته است. دلایل این استقبال گوناگون است. برخی برای نفع درمانی از این دم‌نوش‌ها استفاده می‌کنند.
تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه، آن را مصرف می‌کنند و برخی، نوشیدن دمنوش گیاهی را نوعی شیک بودن دانسته و جهت پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.
مورد مصرف و کاربرد اصلی گیاهان دارویی برای درمان انواع دردها و بیماریها میباشد. این گیاهان به اشکال مختلفی مورد مصرف قرار میگیرند که در ذیل روشهای مصرف آنها ذکر میگردد :

دم کرده:
دم کرده گیاهان دارویی(مانند چای) که روش مورد بررسی در این گزارش میباشد بهترین و با ارزش- ترین روش استفاده از آنها است زیرا مواد موءثره آنها از بین نمی رود .برای دم کردن آنها به روش سنتی ، مقدار معینی از گیاه را با آب جوش مخلوط کرده و بصورت در بسته به مدت ۱۰ دقیقه ساکن گذاشته و پس
از صاف کردن مصرف میکنند اما تولید آن بصورت چای کیسهای زمان تهیه نوشیدنی را به ۵ دقیقه کاهش داده و احتیاجی به صاف کردن نیز نمیدارد .
جوشانده:
برای تهیه جوشانده گیاه دارویی مقداری از آن با آب سرد مخلوط شده و روی حرارت به جوش می آید. سپس حرارت را خاموش کرده تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. پس از صاف شدن جوشانده قابل مصرف خواهد بود .
خیسانده:
برای تهیه خیسانده گیاه دارویی ، مقداری از آن با آب سرد مخلوط شده و ۶ تا ۱۲ ساعت ساکن باقی میماند تا عصاره گیاه استخراج شود. سپس صاف شده و مصرف میگردد. در خیساندن برخی از گیاهان بعلت خواص دارویی آن، بجای آب از الکل اتیلیک استفاده می .شود در این حالت زمان لازم برای استخراج چند روز در ظرف دربسته است .
پودر شده:
گیاهان دارویی که بصورت پودر تهیه و عرضه میشوند بر حسب ضرورت در آب یا شیر حل شده و استفاده میگردند .
ضماد یا کمپرس:
برای تهیه ضماد گیاه دارویی، باید آن را مانند چای دم کرد و پس از صاف کردن تفاله گیاه را در حالت ولرم در محل التهاب کمپرس کرد و با پارچه گرم روی آن را پوشاند .
محلول شستشو:
برخی از گیاهان دارویی که بعنوان محلول شستشوی زخم یا التهابات پوستی به کار میروند باید به صورت دم کرده تهیه شده و پس از صاف کردن، مایع حاصل، بعنوان محلول شستشوی زخم و یا در وان حمام بکار برده می شود.

لیست و تعداد تجهیزات اصلی
UV sterilization line
Vibration sieve: Vibrating screen
Herb Dryer: Heavy-duty Dryer
Grinder: Crusher
Herb Blender: Mixer
Herb feeder
Fully automatic nylon pyramid inner and outer bag packing machine: Automatic triangle tea bag and outer bag packing  machine
Metal Detector
Cantoning machine:  automatic counting bag into box packing machine
Elevator
Automatic shrink wrapping machine
Automatic carton sealing and  binding machine
لیست لوازم یدکی/قطعات مصرفی
نوار پلاستیکی
تیغه
تعداد و نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل تجهیزات
1 عدد  کانتینر 40 فوت
محل تحویل ماشین آلات
+ به صورت فوب در بنادر چین یا
+ هر کدام از بنادر ایران (با پرداخت هزینه های حمل و بیمه توسط مشتری) یا
+ محل کارخانه خریدار (با پرداخت هزینه های حمل خارجی و داخلی، بیمه، هزینه های گمرکی و ترخیص توسط خریدار)
نوع خط از لحاظ اتوماسیون
تمام اتوماتیک مجهز به سیستم  PLC
شرح مختصر فرآیند تولید
دیاگرام تولید چای کیسه ای با منشاء گیاهی
جمع آوری گیاهان دارویی ----->  سورتینگ و ضدعفونی کردن ----->  خشک کردن -----> آسیاب ----->  بسته بندی بصورت چای کیسه ای
گياهان دارويي به دو روش سنتي و صنعتي فرآوري مي شوند. در روش سنتي گياه جمع آوري شده خشك گرديده و بسته بندي مي شود. اما در روش صنعتي محصول مي تواند به اشكال متنوعي عرضه گردد، كه يكي از اين فرآورده ها چاي كيسه اي گياهي است. جمع آوري گياهان دارويي بايد زماني انجام گيرد كه مطمئن شديم كه مواد موثر گياه به حداكثر خود رسيده است. در مرحله بعد ضدعفوني كردن گياهان دارويي انجام می شود. از آنجايي كه گياهان دارويي عمدتاً به دماي بالا حساس هستند، لذا ضروري است عمليات خشك كردن آنها در دماي پايين و با استفاده از تهويه انجام گيرد. خشك كردن گياهان دارويي بايد طريقي انجام گيرد كه ميزان مواد موثر، رنگ و بو و طعم گياه تغييرنكند. در اين مرحله گياهان دارويي خشك شده براي توليد چاي كيسه اي گياهي به مانند چاي به صورت قطعات ريزي از برگ خشك خرد شوند و بدين منظور به آسياب برشي فرستاده مي شوند. گياه آسياب شده آماده بسته بندي مي باشد . در اين مرحله يك دستگاه تمام اتوماتيك بسته بندي چاي كيسه اي براي بسته بندي گياهان دارويي خشك شده و خردشده مختلف در نظر گرفته شده است.

کارگاه پردازش مواد اولیه:
کارگاه مواد خام  با خطوط ضدعفونی کننده، صفحه های ارتعاشی، ماشین مخلوط کن ، پودرساز ، و خشک کن ها مجهز شده است. فرآیند کار آنها به شرح زیر است: ابتدا چای به طور دستی در خط تولید استریلیزه قرار می گیرد و سپس به صورت دستی روی صفحه نمایش ارتعاشی قرار می گیرد. به صورت دستی چای را در خشک کن قرار داده و آنرا خشک کنید و آن را به صورت دستی در قالب سنگ شکن قرار دهید. برای این کارگاه توصیه می شود که یک نفر را به کار گیرد.

2. کارگاه بسته بندی:
در این کارگاه با دو خط تولید مجهز شده است. خروجی سالانه 20 تن تخمین زده می شود.
خط تولید شامل دستگاه کشش بالابرنده ، بسته بندی داخلی کیسه، خط حمل و بسته بندی خارجی.
در اینجا کارکنان کارخانه چای خام به صورت دستی چای خرد شده را به بالابر ریخته و چای در کیسه داخلی بسته بندی می شود. پس از بسته بندی کیسه داخلی، توسط خطوط نقاله برای بسته بندی کیسه های خارجی منتقل می شود. پس از بسته بندی کیسه های خارجی، لازم است. با توجه به نیازهای شما روند پردازش به شرح فوق انتخاب می شود.

1: اگر شما نهایتا از جعبه را برای تکمیل بسته بندی  اسنفاده می کنید ، پس نیاز به اضافه کردن تعدادی دستگاه کیسه بندی می باشد که . جعبه را به صورت دستی، و تعدادی کیسه را در جعبه قرار داده  و جعبه را ببندد.
2: اگر در نهایت با استفاده از یک کیسه بزرگ برای جمع آوری کیسه های تکمیل شده، نیاز به اضافه کردن یک ماشین در پوش گزاری می باشد ، به صورت دستی کیسه را شمارش کنید و آن را در کیسه بزرگ بگذارید و آن را در  ماشین در پوش گزار قرار دهید که دهانه آن را مهر و موم کند.این کارگاه شامل  دو نفر می باشد که مسئول بسته بندی نهایی یا بسته بندی دو خط بسته بندی هستند.

3 .کارگاه تسمه زنی و مهر و موم بسنه .
این کارگاه دارای دو گزینه است:
1: دستگاه آب بندی کارتن کاملا خودکار: اگر یک cartoner کاملا اتوماتیک استفاده می شود، یک نفر نیاز به بستن جعبه مهر و موم می باشد.
2: ماشین بسته بندی نیمه اتوماتیک: اگر ماشین بسته بندی جعبه نیمه اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرد، دو نفر باید در اینجا مستقر شوند. یک فرد نیاز به جمع آوری جعبه یا کیسه های بسته بندی شده در کارگاه بسته بندی در جعبه است، و شخص دیگری مسئول بستن نهایی و مهر و موم جعبه ها می باشد.
Australia vs India
تعداد و نوع نیروی انسانی مورد نیاز در هر شیفت کاری
5 کارگر
میزان مصرف یوتیلیتی (آب،برق،گاز و غیره)
برق: 24 کیلووات برق 50 هرتز با ولتاژ 220
گاز: 0.7 متر مکعب
هوای ابزار: 0.6 متر مکعب در دقیقه
ابعاد زمین مورد نیاز جهت احداث کارخانه/کارگاه
بر اساس ظرفیت پیشنهادی:
کارخانه: 230
تأسیسات عمومی مورد نیاز واحد
کمپرسور هوا، باسکول
شرایط اتمسفری و محیطی مورد نیاز (در صورت وجود)
Australia vs India
بازه های زمانی مورد نیاز
✓ زمان مورد نیاز جهت تامین و ساخت ماشین آلات : 45-60  روز کاری
✓ زمان مورد نیاز جهت بسته بندی و انتقال تا بندر مبدا :  2 روز کاری
خدمات پس از فروش
✓ در حین ساخت و حمل :
در صورت خریداری یک خط تولید کامل از این شرکت می توان قبل از حمل و نقل ، پرسنل خود رابه محل فروشنده  بفرستید. تجهیزات  اشکال زدایی  رایگان ارائه خواهد شد و برای 7 تا 15 روز آموزش داده می شوند. سپس لیستی از خدمات قابل ارائه  به خریدار داده می شود.
✓ نصب و راه اندازی  :
قطعات یدکی متداول مورد استفاده را به صورت رایگان عرضه می شود. برای نصب و اشکال زدایی، می توان به شرکت فروشنده رفت  تا برای جزئیات بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند
شرایط پرداخت
+ 30 درصد پیش پرداخت
+ 60 درصد پس از ساخت ماشین آلات و اخذ تایید گواهی بین المللی بازرسی کیفی و کمی کالا از SGS
+ 10 درصد پس از نصب و راه اندازی
قیمت نهایی
202000 دلار
توضیحات قیمت
قیمت فوق شامل تمامی ماشین آلات و لوازم یدکی مورد نیاز سالانه، حمل تا بندر عباس و بیمه با تعهد نظارت بر نصب، پیش راه اندازی، راه اندازی و تولید آزمایشی و ارایه خدمات گارانتی و وارانتی می باشد

  ا لف) قیمت شامل ضمانت نامه سه ساله در برابر انواع خسارات با عملیات و نگهداری مناسب است.
ب) قیمت شامل صادرات دریایی جعبه، قطعات یدکی، جعبه کیت، مواد تست، کتابچه راهنمای انگلیسی و ویدئو است.
ج) قیمت شامل بسته بندی مناسب و آزمایش کامل دستگاه در کارخانه سازنده است.
خدمات قابل ارایه توسط «سامانه ملّی معیار»
فروش خط تولید با تمامی تعهدات قید شده
+ نظارت و بازرسی تخصصی و حقوقی بر کلیه عملیات اعتبار سنجی ،گزینش ،خرید و حمل و نصب و راه اندازی +خطوط تولیدی مد نظر خود متقاضی
+ مقایسه تطبیقی اطلاعات و مشخصات فنی و خدمات انواع پروفرما های صادره از ساپلایر های  چینی و اروپایی و ارایه گزارش تخصصی
+ برگزاری مناقصه رسمی جهت خرید ماشین آلات در صورت تمایل مشتری
09122510000
02165751000